Tradycyjne formy reklamowe i ich nowoczesne odpowiedniki

Tradycyjne formy reklamowe i ich nowoczesne odpowiedniki

Tradycyjne formy reklamowe i ich nowoczesne odpowiedniki – gdy świat stał się globalną wioską, reklama została na stałe wpisana do jego tożsamości. Na początku w postaci drukowanej, później w analogowym przekazie dźwięku i obrazu, aż po w pełni cyfrowe, nowoczesne kampanie prowadzone w Internecie, jak chociażby stale rosnący w siłę marketing na Facebooku. Które z tych metod mają w sobie więcej magii, a które więcej siły przebicia? W obecnych czasach jesteśmy świadkami specyficznego połączenia tradycji z nowoczesnością, która egzystuje ze sobą w pełnej symbiozie.

Druk i telewizja

Pomimo silnego spadku czytelnictwa prasy, reklama drukowana ma się w dalszym ciągu dość dobrze. Tradycyjne reklamy marek, usług i produktów umieszczane w magazynach i gazetach codziennych, zostały z powodzeniem uzupełnione o kolportowane lokalnie, darmowe gazetki reklamowe i ulotki. Na skuteczność i poczytność druku reklamowego ma wpływ przede wszystkim starsza część społeczeństwa, która dostęp do globalnej sieci uzyskała jako dodatek do tradycyjnych form pozyskiwania informacji. Młodsze osoby, będące beneficjentami cyfrowej ery, nie przykładają zbytniej wagi do tego, co jest podawane poza siecią. Dla nich marketing na Facebooku zawsze będzie skuteczniejszy niż kolorowe pisma, dostarczane do skrzynki na listy.

Do elementów przejściowych między najstarszym żyjącym obecnie pokoleniem a najmłodszymi odbiorcami reklamy, należy z pewnością telewizja. Jej stopniowy rozwój i mnogość kanałów – w tym tych mocno skoncentrowanych na specyficznej tematyce jak kuchnia, wnętrzarstwo czy podróże – wpłynęły na to, że stała się ona idealnym podłożem dla akcji prowadzonych przez branżę marketingową. Dziś nikt praktycznie nie wyobraża sobie komercyjnych stacji telewizyjnych bez częstych i długich bloków reklamowych. Pomimo stosunkowo nieatrakcyjnej (jak na obecny czas) formy podawania treści w postaci nie interaktywnej, oglądalność ma się dobrze i jeszcze przez długi czas będzie oscylować wokół milionowych wskaźników. Dla społeczeństwa w średnim wieku telewizor to synonim domowej rozrywki, a jego silne połączenie z branżą gier i treści na żądanie, wciąż zachęca do posiadania odbiornika i przy okazji wykupienia abonamentu na tematyczne pakiety kanałów, bądź podłączenia anteny naziemnej i skorzystania z ogólnodostępnej, bezpłatnej oferty nadawców.

Świat cyfrowy

Wspomniany już wcześniej marketing na Facebooku, to z kolei mocny przedstawiciel najnowszych sposobów na promocję. Ma on kilka lat, a już stał się bardzo silnym graczem w talii możliwości, którymi dysponują agencje reklamowe. Potencjał Internetu został dostrzeżony stosunkowo szybko, a maksymalnie wykorzystany wraz z napływem domostw, które w ostatnich dwóch dekadach zyskały stały dostęp do sieci. Stopniowe przenoszenie wszelkich usług w strefę wirtualną – od rezerwacji hoteli, po umówienie wizyty u lekarza – wpływa na to, że Internet stał się najatrakcyjniejszym medium. Nie zna on ograniczeń, reklama może pojawiać się zarówno w postaci drobnego hasła reklamowego, prostego odnośnika, obrazka lub rozbudowanej formy multimedialnej w postaci wideo, animacji, gier i różnych interaktywnych dodatków.

Marketerzy mogą docierać do odbiorców za pomocą stron, poczty, komunikatorów, serwisów społecznościowych. Mają do dyspozycji szerokie możliwości targetowania, czyli kierowania swoich treści do konkretnych grup odbiorców. Przykładowo, wykorzystanie marketingu na Facebooku pozwala skierować reklamę do osób zarówno mieszkających w konkretnym mieście, jak i interesujących się specyficzną tematyką. Zebrane w bazach danych informacje służą nie tylko ich użytkownikom, ale też firmom przetwarzającym i wykorzystującym tę wiedzę. Większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że prowadząc życie w wirtualnej rzeczywistości, staje się jednocześnie idealnym celem dla sprzedawców i usługodawców.

Tradycyjne formy reklamowe i ich nowoczesne odpowiednikiW porównaniu do radia, telewizji i prasy, świat cyfrowy daje znaczącą przewagę dla tych, którym zależy na dotarciu do klienta. Jest to oczywiście możliwość dokonania natychmiastowej sprzedaży, po przekierowaniu na stronę sklepu internetowego. Płatność i obsługa w głównej mierze dzieje się również w postaci wirtualnej, zatem opcja zakupu jest natychmiastowa i bardzo wygodna. Jest także atrakcyjna dla posiadacza sklepu internetowego z powodu mniejszych kosztów prowadzenia działalności. Jedynym problemem pozostaje początkowe dotarcie do klienta i pozyskanie jego uwagi.

Tradycyjna reklama to aktualnie możliwość globalnego zbudowania świadomości marki u konsumentów oraz dotarcia do klienta w określonym wieku. To również wspaniały pomysł w przypadku promocji lokalnych usług i sklepów. Marketing na Facebooku i inne formy reklamy w sieci to z kolei duża szansa na wygenerowanie sprzedaży bez ponoszenia ogromnych kosztów na budowanie wizerunku firmy i jej produktów. Wygoda i szybkość takich działań są doceniane zarówno przez przedsiębiorców, jak i klientów. Prowadzenie kampanii w internecie stało się nie tylko modne, ale i konieczne. To wyznacznik obecnych czasów, lecz doskonale uzupełniany narzędziami marketingowymi pochodzącymi z nieodległej przeszłości.